Molslinjen kontraherer eldrevne hurtigfærger
Molslinjen har bestilt to eldrevne katamaran-hurtigfærger hos Incat i Australien. Rederiet forhandler med flere værfter om levering af en tredje eldreven hurtigfærge. De nye færger ventes leveret i løbet af 2027 og 2028.
Foto: Molslinjen
”Molslinjen har i mange år været kritisk infrastruktur og skabt sammenhængskraft med en flydende bro mellem Jylland og Sjælland. Nu sørger vi for, at den flydende bro bliver langt mere grøn og sætter samtidig en milepæl i den grønne omstilling for både færgedriften og for Danmark”, siger Carsten Jensen, CEO for Nordic Ferry Infrastructure, som ejer Molslinjen og det norske rederi, Torghatten.
De tre færger kommer til at blive 129 meter lange, 30,5 meter brede, og der bliver plads til 1.483 passagerer og 500 biler. Det er 11 procent større end Bornholmslinjens Express 5, som målt på antal biler regnes for verdens største katamaran. Det betyder samtidig, at den samlede kapacitet til biler og passagerer på Kattegat stiger med mere end 25 procent.
Hver af de tre færger bliver udstyret med batteripakker, som med 45.000 kWh kan drive færgerne afsted med op til +40 knob.
”Det er et enormt projekt, som ud over de tre færger handler om omfattende byggerier af infrastruktur på land samt systemer til lagring af strømmen til de nye færger”, siger Kristian Durhuus, administrerende direktør i Molslinjen.
Byggeriet af de tre færger med tilhørende infrastruktur i land kommer til at koste godt 3,5 milliarder kroner.
Molslinjen har ansøgt statens grønne støttepulje.
”Vi har nu to et halvt år til at blive klar til fuldt elektrisk drift på Kattegat. Det er en fantastisk milepæl for vores virksomhed. Vi er en af landets fem største udledere af CO₂, og med støtte fra puljen giver det os og regeringen muligheden for med ét slag at fjerne 132.000 ton CO₂ om året fra Danmarks klimabelastning”, siger Kristian Durhuus.
Færgerne skal kunne lade i havnene i både Aarhus og på Sjællands Odde. Når en enkelt af de nye katamaraner sættes til ladestikket, vil færgen lade med 15 kV AC, 55.000 kW i 30 minutter. Det svarer til gennemsnitligt 25.000 kWh energi modtaget inden næste tur.
-mauh