Vild ladeløsning på vej til Molslinjens elektriske katamaraner
Molslinjen har indgået aftale med det amerikanske selskab Wabtec Corporation om udviklingen af et højeffektivt og fuldautomatisk ladesystem på over 50 MW, der skal sikre lynladning af rederiets kommende eldrevne katamaraner.
Ladesystemet bliver et af de mest kraftfulde maritime løsninger i verden.. Foto: Wabtec
Med underskrivelsen af aftalen om de enorme “lynladere” har Molslinjen taget det næste, vigtige skridt i projektet, der er blevet betegnet som verdens største maritime elektrificeringsprojekt,
Ladesystemet bliver et af de mest kraftfulde maritime ladeløsninger i verden, der skal lynlade de kommende Incat-byggede katamaraners batteripakker på 45.000 kWh, skriver Shippax.
“Færgerne kan oplades både i Aarhus og Odden havn,” forklarer Molslinjens tekniske direktør Flemming Kristensen.
“Hver katamaran modtager omkring 25 MWh energi på en opladning på 30 minutter ved 55 MW – omtrent svarende til den energi, der skal til for at drive en elbil 150.000 kilometer.”
Ifølge projektoversigten skal systemet kunne levere op til 55 MW, og den såkaldte FerryCHARGER-teknologi kan overføre op til 90 MW, hvilket muliggør hurtige opladninger og øget driftseffektivitet.
Hele ladeprocessen er automatiseret og kræver ingen manuel håndtering, ligesom systemet justerer sig automatisk efter skibets bevægelser og tidevand for at opretholde en sikker forbindelse.
De nye katamaraner bliver 129 meter lange, 30,5 meter brede, og får plads til 1.483 passagerer og 500 biler. Det er 11 procent større end Bornholmslinjens Express 5, som målt på antal biler regnes for verdens største katamaran.
Foreløbig har Molslinjen bestilt to styk, men planlægger at købe en tredje. Projektet løber samlet set op i 3,5 mia. kr.
De nye eldrevne hurtigfærger skal efter planen indsættes på ruten over Kattegat med mellem 2027 og 2028.
-emte
