Stena Lines første dual-fuel metanol færge er et skridt nærmere
Stena Futura, der er rederiets første færge bygget til metanoldrift har afsluttet søprøverne ved værftet i Kina og skal efter planen indsættes på Belfast-Heysham ruten i slutningen af sommeren.
Foto: Stena Line
Stena Futura og søsterskibet Stena Connecta forventes at udvide fragtkapaciteten med 40 pct. på ruten.
Stena Connecta vil blive udstyret med rotorsejl fra det finske selskab Norsepower og også Stena Futura vil blive leveret som “klar til rotosejl”.
Begge hybridfærger vil blive udstyret med teknologi, der muliggør både batteridrift og landstrøm, skriver Offshore Energy.
Stena Line har tidligere offentliggjort, at selskabet arbejder tæt sammen med metanolleverandører for at sikre fremtidige leverancer af e-metanol og dermed opfylde sin strategiske ambition om at skifte til vedvarende brændstoffer og reducere CO2-udledningen med 30 pct. inden 2030.
-emte