Scandlines’ nye emissionsfri færge snart klar til hjemtur
Den er stærkt for sinket, men nu har Scandlines nye emissionsfri færge Futura gennemført sin anden søtest og dermed begynder forberedelserne til afrejsen hjem til Femern Bælt, hvor den forventes at blive indsat i slutningen af 2025.
Stærkt forsinket gøres Scandlines nye emissionsfri færge Futura nu klar til at forlade Cemre værftet i Tyrkiet for at sætte kurs mod Femern Bælt.. Foto: Cemre Shipyard
Skibet er nu blevet testet grundigt i samarbejde med Cemre-værftet og overvåget af Lloyd’s Register. Testene har inkluderet alt fra simulering af total strømafbrydelse til afprøvning af avancerede navigationssystemer og automatiserede sikkerhedsfunktioner.
“Med vores nye færge med nul direkte emissioner tager vi endnu et stort skridt mod en grønnere fremtid for færgetransporten. Vi kombinerer bæredygtig teknologi med høj kapacitet og effektiv drift – til gavn for både miljøet og vores kunder,”
forklarer Rasmus Nielsen, Vice President for Fleet and Administration hos Scandlines ifølge Shippax.
Når Futura ankommer til Femern Bælt, vil færgen kunne oplade på blot 17 minutter i Rødbyhavn. Et intelligent ladetårn sikrer automatisk tilkobling af færgen på under 15 sekunder – uafhængigt af vandstand og bevægelse.
Samtidig er der blevet etableret et komplet ladesystem i Puttgarden, så færgen fra udgangen af 2025 vil kunne sejle helt emissionsfrit i begge retninger på ruten over Femern Bælt – med en overfartstid på 45 minutter. I Puttgarden bliver ladetiden helt ned til 12 minutter.
Futura er desuden udstyret med tre dieselgeneratorer, som gør det muligt at operere i hybridtilstand under leveringsrejsen fra Tyrkiet og sikrer fleksibilitet og sikkerhed.
Den officielle navngivning og indvielse finder sted ved ankomsten til Femern Bælt senere i 2025.
-emte
Tekniske specifikationer – Futura:
- Længde: 147,4 m
- Bredde: 25,4 m
- Dybgang: 5,30 m
- Fragtkapacitet: 66 enheder (ca. 1.200 lanemeter)
- Maks. passagerkapacitet: 140 personer
- Servicesejlads: 16/10 knob
- Overfartstid: 45 minutter Batterikapacitet: 10 MWh
- Ladetid i havn: 12 min (Puttgarden), 17 min (Rødbyhavn)
- Direkte emissioner under overfarten: 0
- Samlet projektinvestering: 80 mio. EUR
Kilde: Shippax