Rotorsejl monteres for første gang på VLCC´ere
For første gang nogensinde bliver bliver der installeret rotorsejl på de allerstørste tankskibe i VLCC-klassen. Det står klart, efter at den japanske rederikoncern Idemitsu Tanker har indgået aftale med Norsepower om installation af to 35 meter høje rotorsejl på hver af to nye VLCC-nybygninger fra Japan Marine United og Nihon Shipyard.
Nessho Maru VI bliver verdens første VLCC, der udstyres med rotorsejl.. Foto: Norsepower
Det første skib leveres i 2028 og markerer et gennembrud for vindassisteret fremdrift i de allerstørste tankskibe. Et af dem bliver rederiets kommende flagskib Nissho Maru VI – sjette generation i en serie, der går tilbage til 1938.
De to 309.400 dwt. tankskibe får desuden dual-fuel motorer, der kan sejle på metanol, samt shaft generatorer. Norsepower har allerede 22 rotorsejl i drift på tankskibe af forskellige typer, hvor brændstofbesparelserne typisk ligger mellem 5 og 25 pct., skriver Seatrade Maritime News.
Ifølge Norsepower markerer projektet en “skelsættende begivenhed” for vindfremdrift i global skibsfart.
“Japan er allerede blevet det største marked for Norsepowers projekter, og dette samarbejde bekræfter både tilliden til vores teknologi og dens relevans på tværs af alle tankskibssegmenter,” siger Heikki Pöntynen, CEO i Norsepower.
Idemitsu Tanker fremhæver, at installationerne af rotorsejl er et vigtigt skridt mod at reducere CO2-udledninger og understøtte en langsigtet dekarbonisering af de lange skibsruter.
-emte
