Maersk-partner bestiller otte metanol-drevne containerskibe
Maersk´ partner i Gemini-samarbejdeet, Hapag-Lloyd, har indgået kontrakt med det kinesiske værft CIMC Raffles om bygning af otte nye containerskibe på hver 4.500 teu. Skibene får dual-fuel metanolmotorer og forventes leveret i 2028 og 2029. Den samlede investering overstiger 500 mio. dollar.
Foto: Hapag-Lloyd
De nye skibe bliver Hapag-Lloyds første nybygninger med metanol som fremdriftsløsning. Ifølge rederiet bliver de op til 30 pct. mere energieffektive end ældre skibe i samme størrelsesklasse og kan reducere CO2e-udledningen med op til 350.000 ton årligt ved sejlads på metanol. Ordren supplerer rederiets eksisterende flåde af 37 dual-fuel LNG-skibe, som også kan sejle på biomethan.
Samtidig har Hapag-Lloyd indgået aftale om 14 nye containerskibe på langtidscharter i størrelserne 1.800, 3.500 og 4.500 teu med levering fra 2027 til 2029. Dermed investerer rederiet samlet i 22 nye skibe under 5.000 teu-segmentet.
Ifølge administrerende direktør Rolf Habben Jansen er flådemodernisering en central del af rederiets strategi frem mod 2030, hvor målet er at reducere de samlede drivhusgasudledninger med omkring en tredjedel i forhold til 2022 og nå netto-nul drift i 2045, fremgår det af en pressemeddelelse fra det tyske rederi.
-emte
