Samsølinjens nye elfærge endelig på vej hjem
Samsølinjens kommende elfærge Tyrfing har nu lagt fra kaj ved værftet Cemre Shipyard syd for Istanbul og er på vej mod Danmark. Det er forventningen, at den kan sættes i drift på ruten 1. december, oplyser Molslinjen.
Samsølinjens elfærge Tyrfing har - stærkt forsinket - forladt værftet i Tyrkiet og sat kursen mod Danmark med et enkelt planlagt bunkerstop i Spanien eller Portugal.. Foto: Molslinjen
Efter flere måneders forsinkelse er Molslinjens anden nye elfærge – søsterskib til Alslinjens elfærge – klar til den omkring 18 dage lange rejse mod Danmark. Sejladsen foregår ved hjælp af færgens diesel-backupmotorer, da batterierne først kan oplades i de specialbyggede ladeanlæg i Ballen og Kalundborg.
“Begge vores nybygninger har været ramt af forsinkelser, så vi er glade for, at vi om et par uger kan tage imod Tyrfing,” siger Molslinjens administrerende direktør Kristian Durhuus.
På turen mod Danmark skal Tyrfing tanke én gang – enten i Setúbal i Portugal eller Vigo i Spanien – før den fortsætter mod Danmark. Molslinjens kaptajn Mikael Kjerulf og maskinchef Thomas Mogensen står i spidsen for sejladsen.
Med en længde på 117 meter, plads til 188 biler og 600 passagerer samt et batterisystem på 3,8 MWh bliver Tyrfing blandt de mest avancerede elfærger i dansk færgefart. Færgen skal sejle emissionsfrit mellem Samsø og Kalundborg.
“Vi har valgt elektrificering som vores vej gennem den grønne omstilling. Tyrfing markerer et vigtigt skridt mod en grønnere fremtid for dansk færgefart,” siger Kristian Durhuus.
Når færgen ankommer til Danmark, sejler den direkte til Svendborg, hvor den skal klargøres og godkendes af myndighederne, inden første overfart på Samsølinjen den 1. december 2025.
Dermed kan elfærgen Nerthus, der har stået for sejladsen på Samsølinjen siden sommer, endelig sættes ind på Alslinjen, som oprindelig planlagt.
-emte