Molslinjen vælger leverandør til havnebatterier
Det bliver BOS Power, som skal levere de to batteripakker, der på havnene i Aarhus og Sjællands Odde skal sikre energi nok til Molslinjens kommende el-drevne hurtigfærger.
Foto: Incat Tasmania
De to batteripakker i havnene bliver hver på hele 118 MWh og skal sikre, at de store hurtigfærger kan lade, hver gang de lægger til i en af de to havne.
Ladningen på en halv time vil typisk foregå med strøm i en kombination af træk fra nettet og fra havnens batterier. Når en enkelt af de nye katamaraner sættes til ladestikket, vil færgen lade med 15 kV AC, 55.000 kW i 30 minutter. Det svarer til gennemsnitligt 25.000 kWh energi modtaget inden næste tur.
”Vi kan ikke bare lade direkte fra forsyningsnettet på alle ture. Så for at være sikre på hele tiden af have den nødvendige energi til rådighed, skal vi have batterierne til backup og til redundans. I batterierne kan vi gemme tre-fire færgeture, hvis forsyningen driller”, siger Carsten Jensen, CEO i Molslinjen.
Katamaranerne på Kattegat bliver verdens største elektrificeringsprojekt til søs. Færgerne bygges lige nu hos værftet Incat i Australien – den første færge planlægges i drift i foråret 2028.
"Denne færgerute er kritisk infrastruktur. Kattegat-forbindelsen mellem Jylland og Sjælland er en livline for de mennesker og det gods, der hver dag er afhængige af den, og elektrificeringen af de færger, der besejler ruten, skal ske uden at gå på kompromis med driftssikkerheden. At levere energilagring på tværs af to kystnære anlæg som en enkelt totalentreprenør, fra design til netkompatibel idriftsættelse, er en krævende opgave, og det er præcis det, BOS Power kan. Vi er stolte over, at Molslinjen har vist os den tillid", siger Kim Strate Kiegstad, Head of Energy Storage, BOS Power.
Prisen for de kommende to batteripakker i Aarhus og på Odden er parterne enige om ikke at oplyse.
-mauh
