Emissionsfri Scandlines færge tager form
Scandlines kommende fragtfærge, PR24, der ventes indsat på Rødby-Puttgarden overfarten under dansk flag næste år, begynder langsomt at line et skib på Cemre værftet i Tyrkiet. Nu mangler kun broen, der placeres midt i skibet.
Der er nu installeret tre GenSets - en kombination af en dieselmotor og en generator til strømproduktion - fra producenten MTU. Verdens hidtil største litium-ion-batteri-installation på 10 MWh fra den schweiziske producent, Leclanché, installeres derimod først, umiddelbart inden færgen afleveres.
Det 8,6 m høje ladetårn, udviklet af det tyske firma Stemmann-Technik, er ved at være klar til montering på molekanten ved leje 3 i Rødbyhavn.
Når færgen nærmer sig færgelejet, aktiveres ladestationen, tårnets låge åbner sig automatisk, og ladepladen kører ud. Når færgen er på plads i lejet, forbindes ladepladen i løbet af maks. 15 sekunder med enheden ombord på skibet, og opladningen af batterierne starter. Efter opladning ruller lågen ned igen, så komponenterne beskyttes mod eksterne påvirkninger.
-mauh
Fakta for PR24
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Overfartstid: 45 minutter (fra 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Investering: 80 millioner EUR