Digitalt værktøj skal accelerere sikker grøn omstilling til søs
Et nyt digitalt beslutningsværktøj fra DBI skal hjælpe den maritime sektor med at indføre grønnere brændsler som metanol, ammoniak og brint – uden at gå på kompromis med sikkerheden.
Foto: Creative Commons
Værktøjet er udviklet i METAFUEL-projektet, hvor DBI har kortlagt de sikkerhedsmæssige udfordringer ved alternative brændstoffer på tværs af hele håndteringskæden. Resultatet er et scenariebaseret system, der kobler brændstoffers egenskaber med skibets zoner, gældende regler og identificerede videnshuller.
“Den grønne omstilling er umulig uden at have sikkerheden på plads. Man skal kunne laste skibet uden at tænke nærmere over, at det sejler på metanol. Hele værdikæden skal sikre, at det uanset brændstof stadig ‘bare er et skib’,” siger Leonard Sang Tuei fra DBI, projektleder for METAFUEL-projektet.
Brugeren vælger sin rolle – fx værft, rederi, udstyrsproducent eller myndighed – samt brændstoftype og procesområde. Herefter leverer værktøjet en samlet oversigt over relevante IMO- og klasseregler, risikoreducerende tiltag og de reguleringsmæssige huller, der stadig findes.
DBI’s analyser viser markante forskelle i brændstoffernes modenhed: Metanol er tættest på kommerciel anvendelse, ammoniak er under udvikling, og brint befinder sig fortsat på prototypestadiet. Projektet bygger bl.a. på simulationer af ammoniaklækager, tests af metanolbrandbekæmpelse og forskning i brint-jetflammer.
DBI understreger, at alle udfordringer endnu ikke er løst, men at METAFUEL bringer branchen et væsentligt skridt tættere på en sikker grøn omstilling.
-emte
