Viking Sky’s lods svarer nu på kritikken
Den ene af krydstogtskibet Viking Sky’s to lodser svarer nu på kritikken af, at man valgte at sejle ud på trods af storm, velvidende at skibet skulle passere gennem et af de mest farlige farvande langs den norske kyst. Lodsen afviser kritikken.
”Nogen har sagt at skibet ikke skulle være sejlet ud. Men dette er et skib som er over to hundrede meter langt, og ti meter bredere end Hurtigrutens skibe. Vi gennemgik sejladsen med besætningen på forhånd og alt gik helt som det skulle - indtil vi mistede motorkraften. Det er der problemerne opstår”, siger statslods i Kystverket Inge Lockert til Vesterålen Online.
Inge Lockert er en af de to norske lodser der var med om bord på Viking Sky og rådgav krydstogtskibets finske kaptajn.
Reaktionen kommer efter, at professor i marineteknik ved Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet, Svein Kristiansen, tirsdag sagde til NRK, at man ofte hæfter sig ved redningsoperationerne og ikke ved, om skibet i det hele taget burde være sejlet ud.
”Man ser ikke det helt fundamentale: Et krydstogtskib med over 1.300 mennesker om bord sejler ind i et farvand, velvidende at det oppiskede hav og bølgehøjderne gør, at man ikke vil kunne bruge sine redningsbåde hvis noget går galt. Det er skandaløst”, sagde Svein Kristiansen.
Andre hæfter sig ved, at Hurtigruten - der må siges at kende den norske lyst bedre end de fleste - valgte at holde de færger der skulle passere det samme farvand - Stad og Hustadvik - i havn, hvilket kun sker få gange om året.
Inge Lockert får støtte af sin arbejdsgiver Kystverket, hvor kommunikationschef Solveig Moe Frøland siger NRK, at der ikke var nogen grund til, at et skib som Viking Sky ikke skulle kunne sejle strækningen i det pågældende vejr.
Onsdag fortsætter de norske myndigheder deres undersøgelser om bord på Viking Sky. Der er endnu ingen officielle forklaringer på, hvorfor skibets fire motorer satte ud på en gang.
Viking Sky’s ejer har besluttet at flytte krydstogtskibet fra Molde til Kristiansund for at påbegynde de nødvendige reparationer om bord.
Redaktionen