Stena vil have langt flere kvindelige chefer
Svenske Stena Line går nu efter at blive verdens mest ligestillede reder. Allerede næste år vil 30 procent af alle ledere på alle niveauer i rederiet være kvinder, og på længere sigt skal antallet af kvindelige chefer fordobles.
”Vi er nødt til at sikre, at vi kan tiltrække, rekruttere og fastholde de bedste talenter, og så skal vi garantere, at alle føler sig velkomne, uanset køn. Kønsdiversitet giver os flere kompetencer at vælge imellem i en verden, hvor virksomheder konkurrerer om talent. Forskning viser desuden, at mere ligestillede virksomheder også er mere kreative og innovative og i sidste ende tjener flere penge,” siger Margareta Jensen Dickson, Group Head of People, Stena Line.
Kun 2 procent af de 1,2 millioner mennesker, der arbejder inden for skibsfart globalt, er kvinder. Det vil Stena Line lave om på. Gennem målrettet arbejde er antallet af kvindelige chefer hos rederiet steget med 42 procent på fem år. Andelen af kvinder i ledende stillinger steg fra 14 procent til 20 procent i perioden. I alt udgør kvinder 26,6 procent af de ansatte i Stena Line i dag.
”Vi er allerede kommet langt og har øget antallet af kvinder i ledende stillinger betydeligt de seneste år. Ved udgangen af 2022 vil 30 % af alle ledere på alle niveauer i virksomheden være kvinder – fra skibe og havne til virksomhedsledelse og bestyrelse,” siger Margareta Jensen Dickson.
Stena Lines bæredygtighedsstrategi er baseret på FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling, og et af de prioriterede områder er mål nummer 5: Ligestilling mellem kønnene. Delmålet 5.5 er at sikre kvinder fuld deltagelse i ledelse og beslutningstagning, og det er udgangspunktet for Stena Lines ambitiøse mål om at øge antallet af kvindelige chefer i virksomheden. Det har allerede givet resultater, men ambitionerne er højere endnu. Stena Line vil nemlig fordoble antallet af kvindelige chefer fra 2015 til 2022. På lang sigt er ambitionen at opnå total ligestilling mellem køn på alle niveauer.
For at sikre, at målene nås, arbejder Stena Line med følgende tiltag:
• Planlægge for fremtiden: Rutiner for at sikre, at alle køn er repræsenteret i successionsplanlægningen af ledere på alle niveauer i virksomheden.
• Bryde gamle rekrutteringsmønstre: Rutiner for at sætte spørgsmålstegn ved gamle mønstre og kønsnormer ved rekruttering af ledere på alle niveauer.
• Kvindeligt ledernetværk: Et netværk for kvindelige ledere i hele Stena-sfæren er et initiativ, der har til formål at synliggøre kvindelige rollemodeller, skabe flere kontakter mellem kvindelige ledere og tiltrække yngre kvindelige ledere i hele Stena.
• Styrke employer branding med global kampagne: I forbindelse med kvindernes internationale kampdag den 8. marts lancerer Stena Line en global kampagne på sociale medier rettet mod kvinder i skibsfarten. Kampagnen vil køre året ud og har til formål at vise kvindelige rollemodeller fra hele virksomheden og fra flere lande og faggrupper.
Stena Line er verdens største privatejede færgerederi og råder over 37 skibe på 17 færgeruter i Nordeuropa.
I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg og Grenaa-Halmstad. Stena Line er en del af Stena AB, der har omkring 16.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 37 milliarder svenske kroner.
Kilde: Stena Line