Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

De store container- og tankskibe er måske de mest synlige i de danske havne. Men uden Svitzers slæbebåde, så ville danskerne ikke få mad, energi eller nye biler. De spiller derfor en afgørende rolle for den kritiske infrastruktur i Danmark.

Foto: Svitzer

01.12.2025

Sponseret

Svitzer

Når havets store skibe skal ind og ud af de danske havne, kan man dårligt se Svitzers slæbebåde, som forsvinder mellem de store skibes skrog og kajen. Men slæbebådene er helt afgørende for, at samfundet hænger sammen.  Uden slæbebådene ville supermarkederne være ganske tomme og industrien stå stille.  

”Med en længde på 25-35 meter fylder vores slæbebåde måske ikke så meget, men vores betydning for Danmarks kritiske infrastruktur, som havnene er, kan kun beskrives som enorm. Vi er nok den oversete brik i puslespillet. Uden os hænger forsyningskæderne simpelthen ikke sammen, fordi de store skibe hverken kan komme ind eller ud af havnene,” forklarer Sonni Rix Laumann, der er chef for Svitzers aktiviteter i Danmark.  

 

Foto: Svitzer

Kræver sit at parkere et tankskib i høj sø 

Forestil dig storm, dårlig sigtbarhed, høje bølger og mørke. I disse omstændigheder har du ansvaret for, at et stort tankskib bliver ’parkeret’ ved kajen. Du skal bugsere og skubbe på en måde, så det store tankskib rammer kajen præcist der, hvor raffinaderiets pumper er. Det kræver sin kaptajn at kunne håndtere sådan en opgave.  

”Vores arbejde er jo som fysisk kampsport. Vi er inde og møve og skubbe. Men det er også fysik på højt niveau, fordi bugsering handler om vektorer, kræfter, inerti og hydrodynamik. Så man får brugt hele spektret af sin erfaring,” siger Jesper Møller Andreassen, kaptajn på Svitzer Ingrid i Øresund. 

 Træning gennem hele karrieren 

En slæbebåd koster op mod 100 millioner kroner, mens container- og tankskibe er meget mere værdifulde inklusiv deres last. Så det er betydelig værdi, kaptajnerne og besætningerne på slæbebådene skal håndtere.   

”Alt hos os starter med sikkerhed. Det er enorme kræfter, som vores søfolk skal kunne kontrollere sikkert, og derfor gennemgår vores søfolk en del træning, selv når de er erfarne. For klimaet ændrer sig, vores kunders skibe bliver større, og der er trængsler i havnene. De udfordringer skal vores søfarende håndtere upåklageligt, så den kritiske infrastruktur altid er operationel,” forklarer Sonni Rix Laumann.  

Du kan læse mere om Svitzer på www.svitzer.com/who-we-are/about-us/ 

Svitzer Skandinavien

  • 270 medarbejdere, heraf 240 søfarende 
  • 25 skibe der servicerer de danske og svenske havne 
  • 4 skibe der servicerer Bremerhaven, Tyskland. 
  • Svitzer servicerer +50 havne i Danmark, Sverige og Tyskland. 

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Nye medarbejdere kommer ikke af sig selv

Kampen om at rekruttere de dygtigste medarbejdere og største talenter er hård på det danske arbejdsmarked. Og det er op ad bakke for Det Blå Danmark, der kæmper med manglende kendskab til branchen og krævende arbejdsvilkår for dem der skal tilbringe deres arbejdsliv på havet. At lønnen generelt set er god, er naturligvis en fordel, men løn alene har ikke længere den samme betydning som tidligere.

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet