Scandlines øger kapaciteten i Gedser
I næste måned prøvesejler Scandlines den nye færge M/F Berlin, der sættes i drift på Gedser-Rostock-ruten i oktober måned. Dermed øges kapaciteten fra 38 til 96 lastbiler pr. tur. Ruten bliver især brugt af lastbiler, der skal østpå.
”Lastbiltrafikken er flyttet mod Østeuropa, og vi er nu over niveauet fra før finanskrisen. Så det går godt. Vi satser på ruten, også når Femernforbindelsen er etableret. Lastbilerne vil stadig have mange kilometer at spare ved at tage Gedser-Rostock”, siger Christian B. Jensen, seniorkaptajn hos Scandlines.
Færgernes kapacitet er 96 lastbiler eller 460 personbiler eller en kombination heraf. Desuden vil der være plads til 1.300 passagerer mod de nuværende færger, der kun har plads til 1.000 passagerer.
De to nye færger, M/F Berlin og M/F Copenhagen, kommer til at sejle fast hver anden time, og hvis sejlplanen skal overholdes, vil der kun være et kvarter til, at alle biler kører fra borde, og de nye biler kører ombord. Dvs. helt op til 920 personbiler skal køre fra borde eller ombord i løbet af et kvarter. Scandlines vurderer dog, at det godt kan lade sig gøre.
De to nye færger har været en tur omkring Fayard, hvor de hver især har fået fjernet 700 ton materialer. Tallet dækker over, at der er fjernet næsten 2.000 ton materialer pr. skib og tilført 1.300 ton i lettere materialer.
M/F Copenhagen bliver sat i drift et par måneder efter indsættelsen af M/F Berlin.
Kilde: transportmagasinet.dk