Odense Havn har brudt havneloven

Trafikstyrelsen har i en afgørelsen givet Blue Water Shipping ret i, at Odense Havn gennem datterselskabet Lindø Industripark har overtrådte havneloven på en lang række punkter. Dermed har Blue Water Shipping været udsat for ulovlig konkurrence fra et kommunalt ejet selskab.

Den otte sider lange afgørelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen giver Blue Water Shipping ret i alle deres væsentligste indsigelser mod det kommunalejede Lindø Industriparks aktiviteter.

Styrelsens affejer Lindø Industriparks påstand om, at hele sagen skal afvises, fordi klagen ikke kan indgives mod Odense Havn, da de kritiserede aktiviteter udøves af Lindø Industripark A/S, der er et privat selskab. Men selskabet er 100 pct. ejet af Odense Havn, der er derfor ikke grundlag for at skelne mellem Odense Havn og Lindø Industriparks aktiviteter i forhold til havnelovens regler.

Og havneloven siger klart, at kommunale selvstyrehavne ikke må beskæftige sig med aktiviteter, "hvis de i forvejen udøves af en privat aktør".

Og det var lige præcis det, der var tilfældet på en lang række områder, har styrelsen afgjort.

Striden mellem Blue Water Shipping og Odense Havn startede, da havnen 1. januar 2014 overtog Lindø Industripark og begyndte at tilbyde de ydelser, som Blue Water i forvejen tilbød. Blue Water siger, at de på den baggrund har oplevet et fald i aktivitetsniveau og indtjening.

”Det er kritisabelt, at en kommunal selvstyrehavn i over tre år tillader sig at se stort på lovgivningen. Vi har løbende forsøgt at komme i konstruktiv dialog med havnedirektøren for Odense Havn om en fornuftigt løsning. Men det har været forgæves, selv om vi løbende har anført, at flere af de aktiviteter, de begyndte at udføre i 2014, var problematiske i forhold til havneloven: at en kommunal selvstyrehavn ikke inden for lovens rammer kan udøve disse aktiviter, når en privat aktør allerede udøver disse”, siger Kurt Skov, administrerende direktør og grundlægger af Blue Water Shipping.

Efter afgørelsen fra styrelsen 31.marts har Kurt Skov personligt forsøgt at komme i dialog omkring et fornuftigt fremtidigt samarbejde med Odense Havn, og havde et møde med havnedirektøren i sidste uge.

”Det er desværre min opfattelse, at Odense Havn ikke har respekt for afgørelsen eller ønsker et konstruktivt samarbejde, og derfor ser vi os nødsaget til at gå videre med sagen. Vi er i gang med at forberede en erstatningssag mod Odense Havn omkring de tab, vi har haft som følge af Odense Havns ulovlige aktiviteter”, siger Kurt Skov, der ikke ønsker at oplyse det præcise erstatningsbeløb – ud over at det drejer sig om et milllionbeløb.

Odense Havn er fornylig blevet fusioneret med Lindø Industripark og omdannet fra en kommunal selvstyrehavn til en kommunal aktieselskabshavn, som lovligt kan tilbyde havnerelateret operatørvirksomhed i konkurrence med private selskaber som Blue Water Shipping.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle