Nyt inspektionsskib bedre end søstrene

Ordren på det nye inspektionsskib til 355 millioner kroner, som Karstensens Skibsværft i Skagen fik i går giver 200 lokale arbejdspladser i et år. Søværnet får til gengæld en moderne erstatning for kutteren Tulugaq, et forbedret fartøj i Knud rasmussen-klassen, med flere anvendelsesmuligheder.

Søsterskibet Ejnar Mikkelsen.

Den samlede pris med alt udstyr på det nye skib kommer over de 500 millioner kroner. Knud Den Tredje, som er skibets foreløbige navn, får et avanceret ildledningssystem til sin 76 mm.

kanon, større gummibåd og kran, multibeam sonar til søopmåling og en række installationer, der skal bruges til forskning.

Når skibet er færdigt i 2017 er det forberedt til at støtte dansk forskning i Arktis, forventeligt med en indretning med bomme og kraner som moduler, der kan monteres efter behov, når der skal ydes støtte til forskningsprojekter.

Inspektionsfartøjet bliver cirka 72 meter langt, 14,6 meter bredt og har en dybgang på cirka fem meter. Skibets besætning vil typisk være på 18-20 mand.

Skibet får forskellige sensorer til overvågning af luftrummet og havoverfladen foruden sonarsystemer til opmåling af havbunden. En af de kommende opgaver for det nye skib bliver at deltage i opmåling af farvandet omkring Grønland, hvoraf kun omkring 20 procent i øjeblikket er opmålt.

De øvrige opgaver i Nordatlanten er naturligvis overvågning, suverænitetshåndhævelse, søredning, fiskerikontrol samt støtte til det lokale samfund i Grønland og på Færøerne. Fartøjet kan ombordtage flydespærringer til inddæmning af olieforurening, for eksempel fra et grundstødt skib.

Karstensens Skibsværft

A/S i Skagen er med sin 135 meter lange tørdok et af de få danske værfter, der stadig kan bygge skibe i denne størrelse. For øjeblikket har værftet fem større fiskefartøjer under bygning, og med inspektionsfartøjet er ordrebogen fyldt frem til udgangen af 2016.

Kilde: Forsvaret

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023