Nu skal milliard-investering tjenes hjem: Gemini-alliancen træder i kraft

A.P. Møller - Maersk har investeret omkring 3 mia. dollar for at forberede den Gemini-alliance med Hapag-Lloyd, der træder i kraft ved midnat. Alliancens hovedmål er at øge rettidigheden markant.

Foto: Maersk

Ni ud af ti skibe skal ankomme til tiden. Det er det løfte, som Maersk giver sine kunder i forbindelse med det Gemini-netværk, der bliver virkelighed den 1. februar.

Det er en kæmpe udfordring i forhold til i dag, hvor Maersk godt nok ligge på førstepladsen som rederiet med flest rettidige ankomster. Men den lå i december på 60,4 pct. og der er derfor meget langt op til målet.

Men målet skal nås gennem færre havneanløb med de allerstørste skibe og nye knudepunkter, hvor lasten skal transporteres videre i mindre skibe.

det kræver større kapacitet i nøgleterminaler og derfor har Maersk og datterselskabet APM Terminals investeret 3 mia. dollar i terminaludvidelser, der skal sikre, at der er tilstrækkelig kapacitet ved spidsbelastninger.

Med det nye samarbejde med Hapag-Lloyd forlader Maersk 2M samarbejdet med MSC, der fremover ikke vil indgå i en alliance.

Hapag-Lloyd forlader THE Alliance, der bliver omdøbt til Premier Alliance med Ocean Network Express (ONE), HMM og Yang Ming som deltagere. Her vil MSC dog træde til og lukke huller på nogle af ruterne mellem Asien og Europa.

Den eneste alliance, der forbliver intakt efter 1. februar er Ocean Alliance, der består af COSCO, OOCL, CMA CGM og Evergreen. Det vil også være alliancen med den største markedsandel og den bredeste markedsdækning i år, ifølge en analyse fra Linerlytica, en Asien-baseret containerfragtkonsulent.

Data fra konkurrenten Alphaliner viser, at Ocean Alliance vil operere med omkring 390 containerskibe med en samlet nominel kapacitet på næsten 5 millioner TEU.

Ifølge Linerlytica vil Ocean Alliance få en dominerende position på Stillehavsruterne, med 15 ugentlige sejladser til USA's vestkyst og otte til østkysten. Alliancen vil også have den bredeste dækning til Nordeuropa, hvor en syvende service tilføjes, hvilket matcher MSC’s dækning. MSC vil dog forblive den førende operatør til Middelhavet, hvor det schweiziske rederi tilbyder seks ugentlige ruter, skriver Splash.

Linerlytica's data viser også, at Gemini samarbejdet mellem Maersk og Hapag-Lloyd, vil blive den mindste alliance med det laveste antal ugentlige sejladser i 2025.

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

06.02.2025Maritimedanmark.dk

Ny dansk strategi for maritim sikkerhed

06.02.2025Maritimedanmark.dk

Panama: Ikke gratis passage for amerikanske krigsskibe

06.02.2025Maritimedanmark.dk

Norden overskud på 163 millioner dollar

06.02.2025Maritimedanmark.dk

Maersk overskud på 6,2 mia. dollar

05.02.2025Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen slår til mod skyggeflåde

05.02.2025Maritimedanmark.dk

Forskere: USA forvrænger trusselsbillede i Arktis

05.02.2025Maritimedanmark.dk

Fayard: Vi servicerer ikke skyggeflåden

04.02.2025Maritimedanmark.dk

Panama bøjer sig for amerikansk pres

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Trafikdirektør

Vi søger en dygtig, forretningsorienteret købmand med erfaring fra persontransport - evt. rederidrift.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

26.02.2025

ÆrøXpressen

ÆrøXpressen søger chefskipper

Er du frisk på udfordringer og klar til at tage roret på en færge i udvikling? Kunne du forestille dig. Det Sydfynske Øhav, som din kommende arbejdsplads? Så er det måske dig, vi leder efter!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.02.2025

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark