Mærsk har investeret under krisen
A.P. Møller-Mærsk har benyttet kriseårene til at investere 119 mia. kr. for at øge omsætningen. Det er vigtigt i krisetider ikke kun at have fokus på bundlinjen, man skal også have fokus på at få forretningen til at vokse, er budskabet fra koncernchef Nils Smedegaard Andersen.
”De virksomheder, som kun har haft kig på bundlinjen gennem krisen, har lavet en fejl. Krisen var en fantastisk mulighed for at få sin forretning til at vokse. Vi kommer ud af krisen tre gange så store på bundlinjen, som da vi gik ind i den”, siger Nils Smedegaard Andersen.
Af de 119 mia. kr. har Mærsk investeret 56 mia. kr. i de 20 Triple E-skibe, som leveres fra 2013 til 2015. Triple E-skibene betyder desuden, at Mærsk sparer på brændstofomkostningerne. I 2013 sparede Mærsk 1,9 mia. dollars på bunkerforbruget og forventer yderligere besparelser i år, blandt andet som følge af indsættelsen af nye Triple E-skibe.
Et andet område, der er vokset kraftigt under krisen, er APM Terminals.
”Før krisen omsatte APM Terminals for under 200 mio. dollars. Den bringer vi nu, gennem gode opkøb, op til at have en indtjening i 2016 på 1 mia. dollars”, siger Nils Smedegaard Andersen og tilføjer:
”Det er bare et eksempel. Man skal selvfølgelig have styr på sine omkostninger og sin bundlinje gennem en krise. Man skal finansiere en stor del af sin vækst og sine aktiviteter selv. Men når du først har fået din konkurrenceevne etableret, så er en krise en fantastisk vækstmulighed”.
Kilde: Dagbladet Børsen