Knud E. Hansen udvikler nyt ro-ro-skib koncept
Knud E. Hansen hat i samarbejde med Wallenius Marine udviklet et nyt koncept for et ro-ro-skib, der bl.a. indebærer at maskinrummet er flyttet frem i stævnen, hvilket skaber en betydelig større lastekapacitet.
Foto: Knud E. Hansen
Konceptet bygger på det prisvindende Sleipner PCTC-koncept og på operationelle data fra Sleipner-skibene Future Way og Way Forwaed.
"Med vores samlede erfaring og viden fra drift, nybygning og design af forskellige ro-ro-skibskoncepter kan vi drage fordel af løsninger, der har fungeret godt for andre skibe, og udvikle noget nyt. Vores styrke ligger i at finde den bedste kombination af design og teknologi til hvert skibs specifikke mission med det formål løbende at reducere emissioner og andre miljøpåvirkninger", Urban Lishajko, chef for skibsdesign hos Wallenius Marine.
Maskinrummet i stævnen skaber - på trods af en længde på kun 170 meter - en lastekapacitet på 2.720 lanemeter, svarende til 181 trailere. Konceptet betyder også, at lastning og losning kan udføres hurtigt og effektivt via agterrampen og hoveddækket i hele skibets bredde.
Fremdriften leveres af en elektrisk drivlinje med dual-fuel og Azipods. Konceptet er fremtidssikret med mulighed for vingesejl, landstrøm og alternative brændstofkilder såsom batterier og brændselsceller, hvilket yderligere kan reducere energiforbrug og emissioner.
-mauh