J.A. Rederiet optimerer tunge løft
Da kranerne fra J.A. Rederiets skib, Sanne A, skulle godkendes af Søfartsstyrelsen til at kunne sikre tunge løft i offshore vindenergisektoren, tog rederiet kontakt til Odensefirmaet Vetec A/S, der er specialiseret i udviklingen af veje- og overlastløsninger til kraner, maskiner og løftegrej.
Det fortæller Kim Alfastsen fra J.A. Rederiet. I et tæt samarbejde udviklede og producerede Vetec A/S et komplet veje- og overlastsystem, bestående af tre dele. Formålet var, at besætningen nemt, sikkert og effektivt skulle kunne sikre sig, at alle løft foregik på den mest optimale måde, og at opgaverne kunne løses med maksimal effektivitet og minimale risici.
Den første del bestod af to tilpassede load pins, som blev monteret i skibets to 125 ton A-ramme kraner. For at besætningen konstant skulle kunne følge løftet, blev de to load pins forbundet til to mindre displays i teknikrummet og to store displays på dækket.
Den anden del bestod af tilpassede vejeceller til den store maritime kran, der bestod af en 60 ton hovedhejs og en 10 ton hjælpehejs. Vejecellerne blev igen forbundet til flere displays placeret både i maskinrummet, styrehuset og på dækket.
Den sidste del var en trådløs fjernbetjening med indbygget display. Med denne kunne besætningen betjene kranen overalt på skibet og samtidig aflæse vægten på hovedhejsen, hjælpehejsen og kranens udlæg. Besætningen gjorde tilmed brug af to 125 ton dynamometre til at indstille og teste kranerne.
”Den komplette løsning er en kombination af vejeceller, displays, fjernbetjening og dynamometre. Da alle løft nu udføres på den mest sikre og effektive måde, har både besætningen og kranføreren de bedste vilkår for at løse opgaver i et barsk offshore-miljø”, fortæller vejetekniker Henrik Jensen fra Vetec.
Kilde: J.A. Rederiet