Færgen Fynshav kan være på vej til Læsø
Køb af en erstatningsfærge for M/F Ane Læsø er på dagsordenen, når Læsø Kommune på mandag holder kommunalbestyrelsesmøde. Og kommunens færgeudvalg peger på M/F Fynshav, der senest har sejlet som afløser på Samsølinjen.
Fynshav kan være på vej til Læsø.. Foto: Wiki CC BY-SA 4.0
Færgen blev sat til salg af Molslinjen i september, og den vil ifølge indstillingen til Læsøs kommunalbestyrelse have en lang række fordele sammenlignet med den M/F Ane Læsø:
- M/F Fynshav er Bygget til 90 personbilenheder mod Ane Læsøs 56, hvilket giver ca. 40 pct.større bilkapacitet. Ved 8 dobbeltture sammen med M/F Margrete Læsø giver det 20 % større samlet kapacitet end i dag.
- Effektiv udnyttelse af plads og hurtigere lastning/losning.
- God stand og driftssikkerhed:Har sejlet på ruten Kalundborg–Kolby Kås frem til efteråret 2025. Vedligeholdelsesniveau og sejlegenskaber vurderes på niveau med M/F Margrete Læsø.
- Passer til eksisterende havne: Samme bredde, for- og agterstævn som Ane Læsø.Kun små anlægsændringer i Vesterø Havn og Frederikshavn nødvendige.
- Lavere bemandingskrav: Kræver 7 besætningsmedlemmer mod 11 ved 400 passagerer, takket være moderne redningssystemer. Giver nemmere bemanding i højsæsonen. Bedre udlejnings- og reservefærgepotentiale: Større kapacitet og bedre drift i dårligt vejr giver flere muligheder for udchartring.
M/F Fynshav blev bygget på Ørskov Christensens Staalskibsværft i Frederikshavn i 1998 og sejlede på Kalundborg-Koldby Kås ruten som M/F Kyholm ind til 2015, hvor den blev ombygget og indsat på Bøjden-Fynshav som M/F Fynshav.
Her sejlede den indtil august i fjor, da færgelejerne skulle opbygges til den nye elfærge. 1. november blev den så indsat som reservefærge på Samsølinjen ind til 16. juni, hvor elfærgen Nerthus tog over.
Hvis ellers Molslinjen og Læsø Kommune kan blive enige om en pris, kan færgen fortsætte i dansk farvand.
-emte
