Erstatningsopgør efter brokollision tager ny drejning
Ejeren af containerskibet Dali, der i marts sidste år kolliderede med og væltede Francis Scott Key Bridge i Baltimore, lægger nu sag an imod værftet der byggede containerskibet, med en påstand om grov uagtsomhed i design, konstruktion og fremstilling af den kritiske eltavle, der menes at være årsag til ulykken.
Foto: U.S. Army Corps of Engineers/Christopher Rosario
Containerskibet blev ramt af flere blackout ved udsejlingen fra havnen i Baltimore, hvilket menes at være årsagen til, at skibet ende med at ramme og vælte broen. Seks mennesker mistede livet da broen kollapsede, og der skete skader for et milliardbeløb.
Dertil kommer et stort beløb for at fjerne resterne af den væltede bro, erstatning til ejerne af de containere der længe var fanget om bord, samt erstatning til de mange virksomheder som blev ramt af tab som følge af den spærrede havn.
Alt i alt forventes ulykken at blive en af de hidtil dyreste i skibsfartens historie.
Dali blev bygget af Hyundai Heavy Industries i 2015, er ejet af Grace Ocean og drives af Synergy Marine. Det er de sidstnævnte der står bag sagsanlægget mod den førstnævnte.
Erstatningssagen er anlagt ved en føderal domstol i Baltimore.
-mauh