Ellen skal have en helt ny batteripakke
Efter seks års drift er Ellens batteripakke nu så nedlidt, af Ærøfærgerne har besluttet at skifte samtlige batterier ud. Kommunaldirektøren vil ikke sætte pris på projektet, der nu sendes i udbud. Men tiligere vurderinger har lydt på 20 millioner kroner.
Foto: Martin Uhlenfeldt
“Vi vurderer, at der er behov for at lave en fuld udskiftning af alle batterier. Man skal huske på, at flere af dem også har kørt i testperioden. De batterier, som er blevet udskiftet for nylig, vil vi kunne sælge videre”, siger kommunaldirektør Allan Filtenborg til Fyns Amts Avis.
På et spørgsmål om kommunen har råd til at skifte batterierne ud, svarer kommunal direktøren:
“Det er jo en forudsætning for, at vi kan sejle. Ellers skal vi jo sejle med årer. Der er politisk enighed om, at det her skal finansieres, og at det er noget, som skal drøftes under budgetforhandlingerne”, siger Allan Filtenborg til avisen.
Ellen har løbende haft udgordringer med færgens batteripakke, og har efter en brand i batterirummet i juli 2023 sejlet med nedsat kapacitet i lange perioder.
-mauh
Ellen
Længde: 59,40 meter
Bredde: 13,40 meter
Kapacitet, bildæk: 31 personbiler eller 4 lastbiler + 8 personbiler
Kapacitet, salondæk: 196 personer (sommer) - 147 personer (vinter)
Hastighed: 14 knob (26 km/t)
Overfartstid: 60 minutter
Motorkraft: 1500 KW
Hovedmaskiner: 2 stk. elmotorer af 750KW
Batterierne er af lithium-ion Graphite/NMC og vejer cirka 56 ton
Værft: Søby Værft
Indsat: 15. august 2019
Kilde: E-ferry-projektet