Ellen får nye svenske batterier
Ærøfærgerne har efter et udbud valgt svenske Echandia som leverandør af et nyt batterisystem til el-færgen Ellen, som sejler mellem Søby og Fynshav. Batterierne er designet til en levetid på 15 år og understøtter hyppige hurtigladninger.
Foto: Martin Uhlenfeldt
"Vi er meget tilfredse med, at Echandia har vundet udbuddet. Vi ser dem som en pålidelig partner med et batterisystem, der passer perfekt til vores behov. Løsningen lever op til vores krav om lang levetid, høj virkningsgrad og maksimal sikkerhed”, siger fortæller Allan Filtenborg, konstitueret transportdirektør ved Ærøfærgerne.
Det nye batterisystem, et 3,2 MWh LTO-system (Lithium-Titanat-Oxid), erstatter det nuværende 4,3 MWh NMC-system.
Echandias LTO-teknologi er særligt velegnet til højfrekvente og hurtigt ladende RoPax-færger, hvor driftssikkerhed er kritisk. Systemet kan håndtere meget høje C-rater og muliggør over 20.000 lade cyklusser samt opladning på omkring 25 minutter – en forbedring på cirka 10 minutter pr. ladning sammenlignet med det tidligere system.
Ellen blev leveret i 2019 som verdens første langtrækkende, fuldt elektriske færge. Med en alder på otte år udskiftes det oprindelige NMC-batterisystem nu som følge af ujævn slitage og reduceret kapacitet.
De nye batterier forventes at være installeret og i drift i Ellen i maj 2026.
-mauh
Fakta
Echandia er en svensk virksomhed, der udvikler batteriløsninger til den maritime sektor. Virksomheden har blandt andet leveret batteriløsninger til Molslinjen.
