DFDS starter Brexit-sejlads kl. 23
Kl. 15.30 i dag stemmer det engelske parlament for tredje gang om premierminister Mays Brexit-forslag. Men uanset udfaldet står det fast, at DFDS kl. 23 i aften starter sine ekstrasejladser over Kanalen, fordi dagen i dag er den oprindelige skæringsdato for Storbritanniens udtræden af EU.
En time før midnat i aften bryder kaos ud ved den Engelske Kanal. Eller - det var, hvad de engelske myndigheder havde planlagt for i deres worst-case scenario ved et hårdt Brexit den 29. marts. Siden er den risiko som bekendt blev udskudt til den 12. april, hvis det ikke lykkes Parlamentet at nå til enighed.
Men det ændrer ikke ved, at ekstra-sejladserne over Kanalen går i gang fra kl. 23 som planlagt. “Fra kl. 23 i aften starter vores ekstra-sejladser,” oplyser informationschef Gert Jakobsen, DFDS, til Maritime Danmark. “Det betyder, at vores skibe tager en ekstra rundtur ugentligt på vores tre ruter, Felixstove-Rotterdam, Immingham-Rotterdam og Immingham-Cuxhaven, og at kapaciten vil blive solgt på det frie marked”.
Også en række andre rederier øger kapaciteten mellem Storbritannien og kontinentet fra kl. 23.00 i aften - den oprindelige Brexit dato.
Den øgede kapacitet fra DFDS koster Storbritannien 47 mio. euro, mens den samlede regning løber op i 103 mio. britiske pund for seks måneders ekstra sejladser.
Om der overhovedet bliver brug for nødberedskabet er fortsat et åbent spørgsmål. Men uret tæller hurtigt nedad for det engelske Underhus. Hvis de - i mod mange iagttageres forventninger - vedtager May´s Brexit-forslag, når det kommer til afstemning for tredje gang i eftermiddag, sker der ingen store forandringer i en overgangsfase frem til udgangen af 2020.
Men skulle det igen blive nedstemt, skal Storbritannien senest den 12. april enten have trukket artikel 50 tilbage - og dermed aflyse Brexit eller forhandle sig til en endnu længere forlængelse. Det vil forudsætte, at landet deltager i EU-valget til maj. Den tredje mulighed er et hårdt Brexit den 12. april.
Og så skal der nok bliver brug for den ekstra kapacitet over Kanalen.
Redaktionen