Det vil præge containerskibsfarten i 2015
I 2015 vil containerskibene blive endnu større, selvom der stadig er et problem med overkapacitet i markedet. Desuden vil containerskibene begynde at sætte farten op. Det er blandt forudsigelserne om, hvordan containerskibsfarten vil udvikle sig i det nye år.
Ifølge Lloyd’s List Intelligence vil den globale containerskibsflåde til næste år blive udvidet med ekstra 1,9 millioner TEU. Det svarer til en vækst i den samlede containerskibsflåde på 10 procent, hvilket dog til dels opvejes af, at skibe bliver sendt til skrotning. I 2013 blev 2,7 procent af flåden skrottet, og i år er 2,3 procent af flåden sendt til skrotning, mens skrotningen i 2015 sandsynligvis vil være på cirka 2 procent. Det betyder alt i alt, at den globale containerskibsflåde vil vokse med 8,8 procent, hvilket er mere end den forventede vækst i efterspørgslen på 6-7 procent. Dermed vil problemet med overkapacitet fortsætte.
Desuden ser det ud til, at containerskibene bliver stadigt større. Det største skib bliver MSC Oscar på 19.224 TEU, der bliver leveret i slutningen af januar, og desuden er et antal 18.000 TEU skibe blevet bestilt. Samtidig ser den magiske grænse på 20.000 TEU ud til at blive brudt til næste år. Det vurderes, at MOL og Hapag-Lloyd begge er meget tæt på at bestille de første 20.000 TEU skibe.
Angående slow steaming vurderes det fra flere sider, at den faldende oliepris vil få nogle rederier til at indføre nogle Express Services ud fra den betragtning, at det ser ud til, at de lave bunkerpriser vil fortsætte.
Kilde: Lloyd’s Loading List