DanPilot indleder forsøg med nyt fartøj
DanPilot har indgået aftale med Tuco Marine i Faaborg om leje af en ny type båd til forsøgssejlads. Formålet er at undersøge, om denne nye bådtype er velegnet som alternativ til de mindre lodsfartøjer i DanPilot.
Samtidig skal det undersøges i hvilke farvande, og til hvilke typer operationer, den viser sig bedst egnet. Testperioden er på 12 måneder fra den forventede leveringsdato i uge 46.
Båden er udført i et komposit materiale, der består af en blanding af kul- og glasfiber. Med brugen af de lette materialer er vægten på et fuldt lastet fartøj under 5 tons, hvilket vil betyde en væsentlig reduktion af brændstofforbruget sammenlignet med traditionelle lodsfartøjer. Samtidig betyder kompositblandingens hårdhed at der ikke er gået på kompromis med skrogets styrke. Båden er bygget i henhold til Søfartsstyrelsens tekniske forskrift om lodsfartøjer.
Forventningerne til fartøjet er primært en reduktion af brændstofforbruget, en mindre miljøbelastning, og grundet fartøjets lave vægt nemmere håndtering i forbindelse med service og vedligehold.
Båden drives af en Volvo Penta D6 dieselmotor med 330 hestekræfter. Tankkapaciteten er på 300 liter. Topfart forventes at være lige under 30 knob, og en servicehastighed på omkring 25 knob.
Båden er synkefri og skroget er udført i en sandwichkonstruktion af kul- og glasfiber med en kerne af PVC. Længden er på 12 meter.
Der er plads til 5 passagerer og en bådfører.
Båden er en lettere modificeret udgave af modellen ProZero 12DC light Pilot, der er en del af Tuco Marines program af lette funktionsskibe til erhvervsbrug.
Forsøgsbåden forventes at blive testet på de fleste af DanPilots stationer, hvor den vil blive evalueret af bådmænd og lodser i forhold til sikkerhed, komfort og funktionsdygtighed.
DanPilot undersøger samtidig mulighederne for at lave lignende test med større fartøjer.
Kilde: Danpilot