Containerskibe risikerer slowsteaming
Hovedparten af verdens containerflåde har mere end svært ved at leve op til de kommende CO2-regler, der kategoriserer skibe ud fra deres kulstofintensitet. Konsekvensen kan blive hastighedsreduktioner, siger Maersk Broker Advisory ifølge Finans.
Arkivfoto..
Når de såkaldte Carbon Intensity Indicator-regler træder i kraft i 2023 bliver alle containerskibe placeret i fem forskellige kategorier i forhold til, hvordan deres CO2-belastning ser ud.
Skibe i kategori A lever fuldt ud op til de bedste standarder, mens skibe, der får smækket en D-klassificering på siden tre år i træk - eller E-klassificering et enkelt år - skal have godkendt en handlingsplan for, hvordan de kan komme til at svine mindre.
Og ifølge en oversigt fra Maersk Broker Advisory Service befinder omkring 55 pct. af den globale containerflåde sig i de dårligste kategorier. Og det kan få konsekvenser:
“Nogle af de generelle konsekvenser af presset for at overholde reglerne vil for nogle skibe være en reduktion af hastigheden. Det vil også betyde, at for skibe, hvor man er nødt til at tage dem ud af drift for at foretage modifikationer for at overholde reglerne, vil det effektivt reducere handelsflåden,” siger Jakob Hjortlund, direktør for Research hos Maersk Broker Advisory Services til Finans.
Den nuværende indplacering er baseret på de seneste tal fra EU´s MRV-system fra 2020, men billedet kan se anderledes ud på grund af de ændringer på skibene, der kræves ifølge nye EXXI-regler, der træder i kraft på samme tid, påpeger Hjortlund. EXXI står for Energy Efficiency Existing Ship Index.
Kilde: Finans.