Analyse: Nye el-færger skal være dobbelt-endere

En analyse af færgeruten Ærøskøbing-Svendborg viser, at det vil være mest energibesparende at bygge de kommende el-færger som dobbelt-endere. Det skriver Ærø Energy Lab og Ærø Kommune i en pressemeddelse.

De to nuværende færger skal udskiftes med el-færger, der efter planen skal være klar til indsættelse i slutningen af 2026.. Foto: Ærø Turistbureau

Det tager tid - og det kræver ekstra energi - hvis færgerne skal vende, når de skal i havn. Derfor er det mest hensigtsmæssigt at de nye elektriske tvillingefærger - E-ferry Twins - bygges med propeller i begge ender.

Analysen viser også, at bølgedannelsen med dobbelt-ende-færger vil blive mindre og dermed reducere påvirkningen af kysterne i Svendborgsund.

“Driftssikkerheden på ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg er altafgørende. Derfor er disse analyser meget vigtige at udføre tidligt i processen, og jeg er meget tilfreds med resultatet,” siger direktør Keld Møller, Ærøfærgerne ifølge Fyns Amts Avis.

De nye el-færger bliver større end de nuværende med plads til omkring 65 biler mod 42 i dag, men forventes alligevel at bruge mindre energi.

Nu skal en række simuleringer være med til at afprøve sejlads under skiftende og virkelighedstro forhold og undersøge, om de større skibe vil have en tilstrækkelig manøvredygtighed bl.a. i det smalle Højsteneløb mellem Skarø og Hjortø og i havnene.

Disse simuleringer skal også bruges til bekræfte det forventede energiforbrug - og dermed også give data til dimensioneringen af de ladeløsninger, der skal etableres i Ærøskøbing og Svendborg, skriver Fyns Amts Avis.

Ærø Kommune har fået et tilskud til bygningen af de kommende el-færger på 72 mio. kr. fra Trafikstyrelsens færgepulje på 233 mio. kr.

Det samlede budget for de nye el-færger incl. landanlæg er på 408 mio. kr.

Efter planen skal de nye færger ifølge Ærø Kommune være klar til indsættelse i slutningen af 2026.

-emte

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

TEMA: Danske færgerederier

Selv om der gennem årene er bygget mange broer ud til øer, mellem landsdele og endda til udlandet - så er der stadig masser af færgetrafik i Danmark. Sidste år fragtede danske færger over 20 millioner passagerer, hvilket rækker til en tredjeplads på listen over de lande i Europa, der har mest færgetrafik.

Relateret indhold

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen vælger finsk partner til eldrevne hurtigfærger

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Dronning Mary navngiver Danmarks første elektriske slæbebåd

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen udvikler nyt ro-ro-skib koncept

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Northern Offshore Services bestiller otte CTV'er

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Legend of the Seas får vand under kølen

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Første billeder af Molslinjens ny el-hurtigfærger

28.08.2025Maritimedanmark.dk

Mibau Stema kontraherer nye skibe

04.08.2025Iron Pump A/S

Sponseret

Royal Caribbean and Meyer Turku rely on IRON Pump for the worlds’ largest cruise ships

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle