113 skibe overtrådte MLC konventionen
Siden MLC, Maritime Labour Convention, trådte i kraft i august sidste år, har 113 skibe været tilbageholdt på grund af manglende opfyldelse af kravene i konventionen. Det oplyser CO-Sea på baggrund af tal fra ParisMou.
Af de 113 tilbageholdelser i MLCs første år, er langt størstedelen relateret til hyren, idet knap 40 procent af tilbageholdelserne skyldtes manglende, udbetalt hyre til besætningerne. Nr. to på listen er brud på bemandingsreglerne, mens ’sikkerhed og sundhed’, ’kost og catering’ samt ’opholdsarealer’ er områder, hvor inspektørerne ofte finder manglende opfyldelse af kravene i MLC.
I det samlede billede udgør brud på MLC 7,4 pct. af alle fejl og mangler, som inspektørerne i ParisMou støder på. I tal udgør de i alt 3.447 brud på MLC, hvoraf de 160 var så alvorlige, at de gav grund til tilbageholdelse. Enkelte skibe havde således flere alvorlige brud på kravene i MLC med et totalt antal af tilbageholdte skibe på 113 relateret til MLC.
Det første skib der blev tilbageholdi Danmark pfa overtrædelse af MLC-kravene var det liberia-flagede offshore supplyskib Atlantic Carrier, blev tilbageholdt et døgn i Esbjerg først i september 2013, da mandskabet var uden hyrekontrakter.
Det andet var det græskejede stykgodsskib Mermaid, der i foråret blev tilbageholdt i Aabenraa - også på grund af manglende hyrekontrakter. For Mermaid blev tilbageholdelsen en dyr affære, idet skibet i juli sidste år også havde været tilbageholdt - den gang i Tyskland. Med tilbageholdelsen i Aabenraa blev skibet banned og kunne dermed ikke i tre måneder anløbe havne i EU. Efter flere ugers tom sejlads ned gennem Den Engelske Kanal og siden for ordre ud for Spanien forlagde skibet til sejlads på Vestafrika.
Kilde: CO Sea