Venø har fået en ny danskbygget færge
Beboerne på den lille Limfjordsø Venø var trukket i festtøjet lørdag, da øens nye, 33 millioner kroner dyre færge - Venø Færgen - ankom til øen for første gang. Inklusive landanlæg har den nye færge kostet det der svarer til 200.000 kroner pr. Venø-bo.
Der blev trippet på Venø færgehavn lørdag. Den nye færge - der medbragte både minister, borgmester og værftsdirektøren - lod vente på sig. Pølsevognen og fadølsanlægget var dog ankommet, så helt galt kunne det gå.
Og endelig, med 17 minutters forsinkelse, ankom den nye færge så til havnen. En forsinkelse der bliver svær at slå, på den kun to minutter lange forbindelse. Men så kom færgen også helt fra Thyborøn. Og ikke kun de 266 meter ovre fra fastlandet.
Men alt gik som det skulle. Indenrigsminister Bertel Haarder, hvis ministerium har betalt mere end broderparten af færgen, holdt en tale - hvorefter han, sammen med Struers borgmester Niels Viggo Lynghøj, tydelig begejstret, klippede snoren over til den nye færge.
"Venø-færgen er en livline for øen. Det er en af de mest trafikerede færgeruter i landet. For de mange venøboer, for skoleleverne, turisterne og de erhvervsdrivende, der hver dag sejler til og fra øen, er det derfor vigtigt, at der nu er en ny færge på ruten med en masse år i sig fremover", sagde indenrigsminister Bertel Haarder.
"Jeg er glad for, at vi har været i stand til at støtte projektet med 43 mio. kr. - og derudover giver staten jo også hvert år en klækkelig støtte til driften", sagde ministeren.
Den nye færge, der er bygget af Hvidesande Skibs- og Baadebyggeri, er med sine 31 meter, 7,5 meter længere og 1,75 meter bredere end den gamle færge Venøsund II, og den kan klare de årlige 260.000 passagerer og 130.000 køretøjer på færre afgange.
Den gamle færge skal nu sælges for højeste bud til afhentning i havnen i Struer.