Tørlastmarkedet i klar bedring
Det ledende tørlastindeks, Baltic Dry Index, er mere end fordoblet siden slutningen af december sidste år - den bedste start på et år siden 1986. Men stigningen skal ses på baggrund af, at indekset var på det laveste niveau i to årtier.
"Set på baggrund af sammenbruddet sidste år, er efterspørgslen fornuftig lige nu. Men markedet kan blive svækket igen, i takt med at stadig flere nye skibe kommer til, over det næste år eller to", siger Jeremy Penn, Chief Executive Officer, hos den London-baserede Baltic Exchange til Bloomberg.
Lige nu stiger efterspørgslen, lige fra capesize bulkcarrier på 170.000 tons til de mindre panamax carrier på 70.000 tons. Skibene bruges til at sejle jernmalm til Kina, hvor lagrene er faldt 23 procent siden september sidste år.
"De kinesiske stålproducenter er vendt tilbage til markedet og køber", siger Marius Kloppers, Chief Executive Officer hos BHP Billiton Ltd, der er verdens tredje-største jernmalmreducerende producent.
Stålindustrien tegner sig for næsten halvdelen af alle bulk transporter i verden
Men flåden af tørlastskibe vil vokse kraftigt. Hvis alle de skibe der i dag står i ordrebøgerne bliver bygget, vil den samlede tørlast tonnage være 42 procent større ved udgangen af 2010, end den er i dag.
Kilde: Bloomberg