To verdensrekordholdere søsat
MSC´s nye rekordholdere som verdens største containerskibe har nu fået vand under kølen ved værftet Hiangsu Yangzi Shipbuilding i Kina. De to skibe har hver en kapacitet på 24.346 teu og slår dermed rederiets egen MSC Tessa, der har plads til 24.116 teu.
De to skibe ventes at blive leveret til MSC i februar 2023, når de obligatoriske test er gennemført og den sidste installation er på plads. Fire skibe søsterskibe forventes leveret senere næste år. Se videoen fra værftet nederst.
Men verdens største containerrederi er ikke alene om at udvide sin flåde markant med de allerstørste skibe.
Kinesiske Cosco har således bestilt 12 containerskibe i gigantstørrelsen på 24.000 teu, der bygges til metanol dual-fuel drift. Kontrakten til en værdi på 21,5 mia. kr. er indgået med to to Cosco ejede værfter, Nantong og Dalian.
Det kinesiske rederi oplyser, at ordren skal ses i lyset af gruppens strategi om at fremme grønne brændstoffer i flåden i overensstemmelse med shippingsindustriens bestræbelser på at reducere CO2-udledningen.
Med valget af metanol slutter Cosco sig til rederier som Maersk og CMA CGM, der også har valgt metanol som fremtidens brændstof.
Syv af de tolv skibe skal bygges på værftet i Nantong, mens de sidste fem bygges på Dalian væftet.
Skibene skal efter planen leveres fra 2026 til 2028.
Kilde: Offshore Energy