Containermarkedet ramt af overkapacitet

Det står nærmest på side 1 i de økonomiske lærebøger: Hvis udbuddet overstiger efterspørgslen, så falder prisen. Men der går let 3-4 år fra beslutningen om at bygge et nyt skib træffes, og indtil det ligger i havnen. Derfor kræver det en rigtig god krystalkugle, kombineret med pænt held, at ramme plet på shippingmarkedet.

Foto: Arkiv

Skyder man over mål, og bygger for mange skibe, så risikerer driften at udhule rederiets økonomi. Skyder man under, og bestiller for få skibe, så misser man en mulighed for vækst. I begge tilfælde risikerer man en fyreseddel.

De sidste regnskabsår har været rigtig gode for containerrederierne, der nærmest har skovlet pengene ind. Det har fået mange rederier til at kontrahere nye skibe, og det er disse skibe der er ved at finde vej til havene, og endnu flere er på vej de kommende år.

Det får det danske analysehus Sea-Intelligence til, i sin seneste analyse at forvente overkapacitet - og dermed pressede rater - på markedet helt frem til 2028, måske endnu længere,

”Vi er nok tættere på 2030 eller måske 2032, før der er balance igen”, siger Niels Madsen, Vice President of Product and Operations i Sea-Intelligence, til Maritime Danmark.

Det afgørende er, hvordan rederne vælger at tackle situationen.

”De kan f.eks. vælge at skrotte ældre og brændstof in-effektive skibe. Eller trække tonnage ud af markedet. Begge dele vil bidrage til at reducere efterspørgslen”, siger Niels Madsen.

Men selv om prognosen ser dyster ud, kan tingene hurtigt ændre sig. Efterspørgslen påvirkes mærkbart af begivenheder som er vanskelige at forudsige.

”Pandemien er godt eksempel. Og hvem havde forudset krigen i Ukraine eller situationen mellem Israel og Hamas”. 

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Containerrederier under pres

Efter enorme overskud de seneste regnskabsår, er containerrederne sejlet ind i hård modvind. Raterne er styrtdykket, samtidig med at de skibe der blev kontraheret med rund hånd under opturen, nu gør deres entre på markedet.

Relateret indhold

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course