Sydamerikanske havne er for små
APM Terminals, der driver flere containerterminaler i Brasilien, ærgrer sig over, at det tager så lang tid at få byggetilladelser til udvidelsesprojekter. For havnene er ikke i stand til at tage imod de stadigt større containerskibe, og dermed kan havnene ikke udnytte deres potentiale fuldt ud.
”Det er en skam, ikke bare for os, men også for Brasilien og Sao Paulo og Santos”, siger Joe Nicklaus Nielsen, global leder af business development i APM Terminals, som ejer 50 procent af containerterminalen Portuario i Santos Havn.
Det er Sydamerikas største containerhavn, og vanddybden skal øges fra tidligere 11 meter til 15 meter. Men uddybningsprojektet er forsinket, så for øjeblikket har man kun nået 12,4 meters vanddybde.
APM Terminals vurderer, at utilstrækkelig transportinfrastruktur i og omkring havnen reducerer områdets økonomiske aktivitet med 750 millioner dollar om året gennem øgede omkostninger, tabt salg og mangel på adgang til markeder.
APM Terminals driver også terminaler i havnene i Itajai og Pecem og er interesseret i at deltage i licitationer i andre havne såsom Suape og Manaus. Men det går meget langsomt fremad med udviklingen i disse licitationer.
”Der er en tendens til, at ting tager meget, meget lang tid i Brasilien sammenlignet med mere hurtige lande”, siger Joe Nicklaus Nielsen.
I det hele taget er det et problem i hele Sydamerika, at havnene ikke kan håndtere de stadigt større containerskibe.
APM Terminals har terminaludviklingsprojekter undervejs flere steder, blandt andet i Moin, Costa Rica, Lazaro Cardenas, Mexico og Callao, Peru.
Kilde: joc.com