Stena Line tester kunstig intelligens
I 2021 vil hele Stena Line-virksomheden blive bistået af kunstig intelligens, AI, ifølge et overordnet mål. Som led i udviklingen i retning af dette testes firmaet nu for at lade AI støtte kaptajner og styrmænd ombord på Stena Scandinavica for at reducere brændstofforbruget.
”Modellen går gennem et stort antal scenarier, inden man foreslår de mest optimale rute- og bedste brændstofoptimeringsindstillinger under sejladsen. Takket være AI, har vi nu mulighed for at tage hensyn til en lang række faktorer, såsom strøm, vejrforhold, vanddybde og fart gennem vandet i flere kombinationer, end det tidligere har været muligt at gøre manuelt”, siger Lars Carlsson, chef for AI hos Stena Line.
Pilotprojektet gennemføres i tæt samarbejde med Hitachi teknologibedrift. Modellen er under udvikling, og hvis det lykkes, håber rederiet, at det vil bidrage til målet om at reducere det årlige brændstofforbrug på skibene med 2,5 procent.
Målet er at skabe en sådan model, at den kan give et ultimativ beslutningsgrundlag for kaptajnen og officererne ombord, når de planlægger en tur. For eksempel, hvis AI kunne give præcise forudsigelser om aktuelle forhold, hvilket er en af de mere komplekse faktorer i dag, ville det hjælpe selv den mest erfarne kaptajn eller styrmand.
Pilotstudierne ombord på Stena Scandinavica, der betjener Göteborg-Kiel, er den første af flere test i virksomheden i løbet af 2018. Projektet vil blive evalueret i slutningen af året. Derefter besluttetes det, hvordan Stena Line vil fortsætte med implementeringen af AI assistance på sine 38 skibe.
Redaktionen