Skibsfarten bliver hurtigt grønnere
Omstillingen til at gøre skibsfarten grønnere går meget hurtigere end forventet, siger Carl-Johan Hagman, adm. direktør for Stena Line. Han advarer samtidig mod regional miljøregulering. Miljøregulering skal foretages på et internationalt niveau via IMO.
”Der vil blive ændringer, og jeg vil argumentere for, at vi bevæger os væk fra heavy fuel oil, og hvordan vi end vender og drejer det, går det en del hurtigere end mange af os tror. Raffineringsindustrien har reageret meget hurtigere, end vi ville have troet. For et år siden var det simpelt hen ikke muligt at have de kvaliteter brændstof, som vi har i dag”, siger Carl-Johan Hagman med henvisning til, at overgangen til brændstof med lavt svovlindhold i SECA-områderne er gået meget nemmere end forventet.
Stena Line er selv blevet hårdt ramt af svovldirektivet, som koster rederiet cirka 50 millioner euro om året, men heldigvis har Stena Line været i stand til at overføre den ekstraomkostning til kunderne, da bunkerpriserne i det hele taget er faldet.
Udover at installere scrubbere har Stena Line også konverteret færgen Stena Germanica til at kunne sejle på metanol, i øvrigt som den første færge i verden.
”Vi tror ikke, det vil stoppe med SECA’er. Vi er overbeviste om, at vi vil få NECA (kvælstofoxid) og også flere CO2-reguleringer”, siger Carl-Johan Hagman, der samtidig advarer mod fragmenteret, regional implementering, da det gør det svært at fremme kvaliteten i skibsfarten på globalt plan. I stedet skal løsningerne implementeres via IMO.
Kilde: Splash 24/7