Scandlines-færger bygges i Finland
Scandlines og STX Finland Oy har underskrevet en hensigtserklæring om bygning af to nye færger til Gedser-Rostock-overfarten. Færgerne vil blive leveret i foråret 2015. Projektet omfatter omkring 1.000 mandeårs arbejde for STX Finland og deres underleverandører.
Færgerne bliver af dobbeltender-typen og kan dermed også indsættes på Scandlines-ruten Rødby-Puttgarden. De får en kapacitet på 1.300 passagerer og 72 lastbiler eller 382 personbiler og kommer til at anvende det miljøvenlige brændstof LNG i stedet for svær brændselsolie.
Med udgangspunkt i hensigtserklæringen vil Scandlines og STX Finland Oy forhandle den endelige kontrakt på plads i løbet af sommeren.
Scandlines blev grundlagt i 1998 og er et af Europas største færgerederier. På tre korte færgeruter med høj frekvens og kapacitet mellem Danmark, Sverige og Tyskland transporterede Scandlines i 2012 11,7 millioner passagerer, 2,7 millioner personbiler og 0,8 millioner fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.
STX Finland Oy har tre værfter i Finland; Turku værft, Rauma værft og Arctech Helsinki Shipyard Oy, som STX Finland Oy ejer 50 procent af. STX Finlands datterselskaber omfatter blandt andet Aker Arctic Technology Oy og STX Cabins Oy. Turku og Rauma værfterne er truet af lukning på grund af manglende ordretilgang.
Firmaet er en del af STX Europe Group, en international skibsbygningskoncern med et produktsortiment, der omfatter krydstogtsskibe, færger, offshore serviceskibe, arktiske og andre specialiserede skibe. STX Europe har cirka 5.000 medarbejdere.
STX Europes hovedaktionær, STX Business Group med base i Korea, har cirka 70.000 medarbejdere og sigter mod at være en global topspiller på kerneområderne: skibsfart og handel, skibsbygning og maskineri, anlæg, byggeri og energi. Selskabets Koreanske værft og dets bulkerrederi STX Pan Ocean er begge i betalingsstandsning og har søgt konkursbeskyttelse.
Kilde: Scandlines