Rusland og Kina styrker samarbejdet om Arktisk sejlrute
Rusland og Kina har indgået en aftale om at udvikle og kommercialisere skibsfarten langs den Nordlige Søvrute i den russiske del af Arktis. Aftalen blev underskrevet i den kinesiske by Harbin mellem Rosatom-direktør Alexey Likhachev og Kinas transportminister Liu Wei.
Aftalen blev underskrevet i sidste uge mellem Rosatom-direktør Alexey Likhachev og Kinas transportminister Liu Wei.. Foto: Rosatom
Den Nordlige Sørute ses af Rusland som en strategisk transportåre, der kan forkorte rejsetiden mellem Asien og Europa markant. Ifølge Likhachev skal samarbejdet “give nyt momentum til udviklingen af den arktiske rute og bane vejen for store investeringsprojekter.”
Kinesiske rederier har allerede taget ruten i brug. I sidste uge gennemførte Sealegend’s containership Istanbul Bridge en rekordhurtig passage på fem dage – og halverede rejsetiden mellem Kina og Storbritannien sammenlignet med Suezkanalen, skriver gCaptain.
Samarbejdet markerer en ny fase i det tætte russisk-kinesiske partnerskab i Arktis, som også omfatter energi-investeringer og fælles militære aktiviteter.
Samtidig afspejler aftalen den manglende vestlige interesse for området: Siden Ruslands invasion af Ukraine er trafikken fra vestlige rederier næsten forsvundet helt, og den internationale sejlads gennem Arktis domineres nu næsten udelukkende af kinesiske aktører.
I 2024 stod Kina for 95 procent af al international transittrafik på ruten og har samtidig udviklet sig til en af de største aftagere af russisk arktisk olie.
-emte