Rapport om brand på Caroline Mærsk
Den Maritime Havarikommission har offentliggjort en søulykkesrapport om en containerbrand på Caroline Mærsk den 26. august 2015 om eftermiddagen. Skibet var på ulykkestidspunktet undervejs fra Chiwan, Kina, til Tanjung Pelepas, Malaysia, og befandt sig cirka 50 sømil øst for Vietnams kyst.
Episoden, der normalt ikke er specielt farlig, udviklede sig dog, så den blev mere dramatisk end forudset, selv om den meget tidligt blev opdaget. Under brandslukningen opstod der problemer med skibets CO2 anlæg, der skulle kvæle ild i lasten, så det i første omgang ikke fungerede.
Da to brandslukningshold med åndedrætsudstyr havde været i lasten for at lokalisere årsagen og skulle genopfylde flaskerne, satte generatoren, der skulle producere ilt til genopfyldning ud, med det resultat, at lokalisering og slukning af branden trak ud.
Rapporten konkluderer, at branden, der heldigvis ikke udviklede sig yderligere, opstod i en container med trækul, der selvantændte. Indholdet var ikke deklareret som farligt gods efter reglerne. Efter papirerne fandtes der ikke farligt gods i det hold, hvor branden opstod, men til gengæld i containere på selve dækket ovenover.
Under forløbet måtte mandskabet derfor hastigt søge tilflugt på dækket. Trods en række udfordringer relateret til containerens indhold og skibets brandberedskab lykkedes det alligevel skibets besætning at få branden under kontrol og forhindre omfattende spredning.
Rapporten roser besætningen for den måde, mandskabet greb ind under hændelsen. Efter ulykken har rederiet iværksat en række forebyggende tiltag relateret til nødprocedurer og brandslukningssystemer.
Den Maritime Havarikommission har udarbejdet en søulykkesrapport på engelsk, som kan læses HER
Kilde: Den Maritime Havarikommission