Overvågningen fortsætter: Nu med nyt patruljeskib

Det kinesiske fragtskibet, der sættes i forbindelse med kabelbrudet i Østersøen, ligger fortsat for anker i Kattegat. Nu har et andet patruljeskib taget over. Et forvredet anker på skibet giver anledning til spekulationer.

Foto: Forsvaret

Patruljeskibet P523 Najaden overtog sent torsdag eftermiddag overvågningen af det kinesiske skib fra P525, viser data fra Vesselfinder. Forsvaret har fortsat ingen kommentarer til situationen.

Optagelser af skibet, som DR har foretaget viser, at skibets ene anker er beskadiget.

“Ankerfligene er blevet vredet på en eller anden måde, der gør, at de ikke længere er parallelle,” siger orlogskaptajn Jens Wenzel Kristoffersen, der er forsvarsanalytiker ved Nordic Defence Analysis.

Han siger videre, at det er umuligt at vide, hvornår det er sket, men at det har krævet stor kraft.

De svenske myndigheder har undersøgt skaderne på det ene af de to kabler, der blev sat ud af kraft søndag, men holder fortsat resultatet af undersøgelserne for sig selv, mens undersøgelserne af skaderne på det andet kabel er i gang.

Både svenske, tyske og finske myndigheder er i gang med efterforskninger og mistænker alle, at sabotage er årsagen til skaderne på datakablerne.

Det kinesiske skib Yi Peng 3 er i søgelyset, fordi det befandt sig over datakablerne i Østersøen i samme tidsrum, som kablerne blev ødelagt.

Der er fortsat ingen oplysninger om, hvorvidt myndighederne har været om bord på skibet, der siden tirsdag har ligget for anker midt i Kattegat.

Og myndighedernes nærmest totale tavshed situationen omkring skibet giver anledning til spekulationer.

Da skibet befinder sig uden for dansk territorialfarvand, men i den danske økonomiske zone, som betragtes som internationalt farvand, kan det i princippet ikke tilbageholdes af de danske myndigheder.

Men alt tyder på, at det alligevel er det, der er sket, mener Kenneth Øhlenschlæger Buhl, der er militæranalytiker ved Forsvarsakademiet.

“Man har derfor formentligt haft en særlig hjemmel til at standse skibet. En mulighed, som måske kunne ligge til grund, er en kabelkonvention fra 1884. Ja, den er gammel, men hvis ikke man anser den som forældet, så er den fortsat gældende. Men jeg tør ikke sige, om det er den, man har brugt,” siger militæranalytikeren til Jyllands-Posten.

Kina har ligesom Rusland afvist at have noget med kabelbruddet at gøre.

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines i samarbejde med motorproducent om e-metanol

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Menneskelig fejl bag kollission

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark