Nye skærpede IMO-krav uden stor effekt
IMO´s miljøkomite er blevet enige om at skærpe kravene til energieffektiveten for en række skibstyper i bestræbelserne på at nå reduktioner af sektorens CO2 udledning hurtigere. Men den skærpede indsats vil kun få en begrænset effekt.
Indtil ændringen har EEDI krævet, at nye skibe skal udlede 30 pct. mindre CO2 i 2025 i forhold til 2008. Nu skrues kravet op til en 50 pct. reduktion af CO2 udledningen i 2022.
De skærpede mål omfatter containerskibe, fragtskibe, LNG-tankere og krydstogtskibe.
Skærpelsen af kravene skrives ind i det såkaldte Energy Efficiency Design Index (EEDI), der stiller krav til, hvordan nye skibe skal præstere på energiområdet. Skibsfarten samlede CO2 udledning udgør 2 pct. af den samlede globale udledning.
Ifølge International Council on Clean Transportation (ICCT) kan de nye skærpede regler fjerne udledning af 750 mio. ton i perioden fra 2022 til 2050, svarende til beskedne to pct. af den globale skibsfarts udledning i hele perioden.
“IMO´s beslutning om at skærme energieffektivitetskravene til visse skibetyper er et beskedent, men nødvendigt skridt
i kampen mod klimaforandringer,” siger Dan Rutherford, programdirektør i ICCT til Reuters.
Redaktionen