Ny redningsflåde til isfyldte farvande
Stigende kommerciel aktivitet i arktisk farvand stiller større krav til redningsudstyr, der beskytter menneskeliv i ekstreme vejrforhold. Viking har taget udfordringen op og lancerer nu em ny type udstyr, som ikke bliver overiset i den arktiske kulde.
Skibe, som sejler i barske arktiske farvande, udsættes konstant for ekstremt lave temperaturer med risiko for overisning over hele skibet inkl. redningsudstyret på dækket.
Hvis uheldet er ude og besætningen bliver tvunget til at evakuere, er det kritisk, at redningsudstyret - uanset vejr og vind - er fuldt funktionsdygtigt. Specielt fordi mange skibe sejler i svært tilgængelige områder, hvor kuldefaktoren giver umenneskelige betingelser.
Internationale regler for kommercielle fartøjer (underlagt FN-grenen IMO) kræver at redningsflåder skal være testet ved temperaturer ned til -30°. Men det kan sagtens blive koldere i arktisk farvande, langt koldere.
Virksomheder med fartøjer i området har derfor et ønske om at beskytte deres medarbejdere bedst muligt.
Derfor har Viking udviklet en særlig opvarmet container der sikrer redningsflåderne mod overisning, så de kan udløses i temperaturer helt ned til -45°.
De nye containere er monteret med indvendige varmeelementer forbundet med en temperatursensor og en integreret sikring mod kortslutning.
Når redningsflåden er varm, frakobles opvarmningssystemet automatisk for at spare strøm og undgå overophedning. Ligeledes startes systemet automatisk, hvis temperaturen når et kritisk lavt niveau.
Opvarmningssystemet er baseret på et helt enkelt "plug & play" princip og kan benyttes med de eksisterende holdere og stativer ombord.
Redningsflåden lever op til MSC Circ 1056 som er retningslinjer for skibe som opererer i arktiske, isfyldte farvande og er SOLAS, EC og RMRS-godkendt.