Ny færge til Thyborøn - Agger overfarten
Det er bestemt ikke hverdag, at der kommer en ny færge til overfarten mellem Thyborøn og Aggertangen. Det er sket nu, og det er endda blevet til en helt ny færgehavn længere mod syd i forhold til Thyborøn by.
Den nybyggede færge Kanalen er først færge nummer to på overfarten fra Thyborøn til Agger (om end der er små 12 kilometer til byen Agger). Den første færge sejlede såmænd helt frem til slutningen af juli måned og rundede dermed 43 år i drift. Den skal nu rigges af, og der er taget beslutning om at færgen skal ophugges på en miljørigtig måde.
Færgen er designet indenfor de rammer, der er mulige på overfarten, hvor især dybgangen er begrænset i forhold til de andre parametre. Derfor har færgen bl.a. fået et specielt udseende med spring fra 0X-spantet til de to stævne. Det hænger sammen med, at færgen drives af to azimith-rorpropellere, som fylder mere i dybden end traditionelle propellere og for at sikre at propellerne ligger over kølen, så har det været nødvendigt at ”løfte” dækket mod stævnene.
Det får ingen betydning for den daglige drift, men det giver et lidt anderledes udseende end den gamle færge, der var fuldstændig vandret fra for til agter, siger overfartsleder Kim Korshøj.
Den nye færge har krævet nye færgelejer. Den gamle færge sejlede til såkaldte sakselejer med klap, mens den nye færge er bygget med klapper, som en del af færgens skrog, og derfor ikke har brug for eksterne klapper. Den sejler nu til nye såkaldte L-lejer. På Thyholm er der bygget nyt l-leje ved siden af det gamle sakseleje, som vil blive fjernet.
På Thyborøn-siden er man gået mere radikalt til værks. Der er simpelthen bygget en helt ny færgehavn en lille kilometer længere mod syd i det bassin, som gennem en årrække har været Thyborøn lystbådehavn. Det blev konsekvensen af de erfaringer, der er opnået gennem årene. Det viste sig nemlig, at den lagune, hvor den gamle færgehavn lå gav problemer i dårligt vejr. Når vinden var i nordvest løb søerne direkte ind i gennem Thyborøn Kanal og videre forbi havnen til det punkt, hvor færgen sejler ud i Thyborøn Kanal. Området lige nord for færgehavnens udmunding er meget lavvandet og det betød at søen brød lige der, hvor færgen kom ud fra havnen.
Læs hele artiklen om Kanalen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: