Molslinjen vælger finsk partner til eldrevne hurtigfærger
Wärtsilä er valgt som teknologipartner på Molslinjens kommende to nye eldrevne kakatamaranfærger , der skal bygges på Incat-værftet i Tasmanien.
De kommende eldrevne hurtigfærger skal drives frem af otte elmotorer fra finske Wärtsilä.. Foto: Molslinjen
Leverancen omfatter et fuldt integreret elektrisk fremdriftssystem med otte elmotorer, vandjets, DC-strømkonvertering, energi- og automationssystemer samt Wärtsilä ProTouch propulsionskontrol, skriver det finske selskab i en pressemeddelelse.
“Dette er et stort projekt, der understøtter færgebranchens bevægelse mod mere afkarboniseret drift. Med disse elektriske færger, bygget af Incat og drevet af Wärtsiläs elektrificeringsteknologi, sigter vi mod at fjerne tusindvis af tons CO₂ fra Danmarks klimaaftryk hvert år,” siger Kristian Durhuus, CEO, Molslinjen.
De to søsterskibe får en længde på 129 meter og bredde på 30,5 meter med kapacitet til op til 1.483 passagerer og 500 biler. Den samlede kapacitet på Kattegat øges med over 25 %. Skibene forventes leveret til drift i 2027 og 2028, mens Wärtsiläs udstyr begynder at ankomme til værftet fra 2026.
”Molslinjen har i mange år været kritisk infrastruktur og skabt sammenhængskraft med en flydende bro mellem Jylland og Sjælland. Nu sørger vi for, at den flydende bro bliver langt mere grøn og sætter samtidig en milepæl i den grønne omstilling for både færgedriften og for Danmark”, lød det fra Carsten Jensen, CEO for Nordic Ferry Infrastructure, som ejer Molslinjen og det norske rederi, Torghatten, da nyheden blev offentliggjort i juli.
Molslinjen annoncerede dengang, at rederiet vil købe i alt tre batteridrevne katamaraner til en samlet pris på omkring 3,5 mia. kr.
-emte