Molslinjen får igen bod for dårlig betjening
Molslinjen er kommet rigtig skidt fra start i betjeningen af Bornholm og skal nu betale en bod på ialt 1,5 mio. kr. for aflysninger, forsinkelser og kundetilfredshed. Selskabet har tidligere betalt en bod på 3 mio. kr. for mangelfuld opfyldelse af kontrakten.
En alt for dårlig kundetilfredshedsundersøgelse koster Molslinjen A/S en bod på ca. 200.000 kr. til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Dertil kommer en bod på 1,3 mio. kr. for mangel på behørig dokumentation for bodsfritagelse ved aflysninger og forsinkelser samt for mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge.
“Det er vigtigt, at passagererne på færgebetjeningen af Bornholm får en god og tilfredsstillende oplevelse med Molslinjen A/S, og det fremgår af den kundetilfredshedsmåling, der nu er foretaget, at dette ikke altid er tilfældet. Jeg forventer derfor, at Molslinjen A/S forbedrer resultaterne til næste måling,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).
Den endnu større bod på 1,3 mio. kr. gives fordi Molslinjen ikke har indsendt dokumentation til ministeriet for aflyste og forsinkede afgange samt mangelfuld indsættelse af reservefærge.
Og det er ikke første gang, Molslinjen rammer forbi skiven på disse områder.
Selskabet blev i januar præsenteret for en bod på 3 mio. kr. for lignende fejl i de første fire måneder af Molslinjens betjening af Bornholm.
“Det er kritisabelt, at Molslinjen A/S fortsat ikke altid indsender behørig dokumentation til ministeriet i forbindelse med aflyste og forsinkede afgange – og at omfanget af aflyste og forsinkede afgange såvel som mangelfulde indsættelser af erstatningsfærgen er for højt. Jeg har derfor en klar forventning om, at Molslinjen vil gøre sit yderste for, at det bliver reduceret, og at dokumentationen til ministeriet bliver behørig,” udtaler ministeren i en pressemeddelelse.
Som om, det ikke var nok, er ministeriet i øjeblikket i gang med at undersøge, om Molslinjen overholder kontraktens komfortkrav, der bl.a. slår fast, at den teoretiske andel af passagerne, der bliver søsyge på en overfart, ikke må overstige 10 pct.
Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet