Kina vil udbygge arktisk containerrute
Efter at det tidligere på måneden lykkedes det kinesiske containerskib Istanbul Bridge at gennemføre en sejlads fra Ningbo til Felixstowe via Nordøstpassagen på kun 20 døgn, annoncerer skibets ejer nu planer om at gennemføre 16 sejladser næste år.
Foto: Rusland
"Vores første sejlads via Nordøstpassagen levede stort set op til forventningerne. Den arktiske sejlrute har klare fordele og er bestemt værd at satse på”, siger Li Xiaobin, administrerende direktør for rederiet Sealegend.
Planen er at udnytte den såkaldt isfrie sæson mellem juli og november optimalt. Da en rundrejse inklusive havneophold dog vil tage omkring to måneder, vil det kræve en udvidelse af rederiets flåde med 5 - 6 isklassede containerskibe, at nå målet på 16 sejladser.
Sealegend har ikke umiddelbart fremlagt planer for, hvordan en sådan flådeudbygning kan realiseres.
Containerskibe med en høj isklasse er væsentlig dyrere at bygge end traditionelle containerskibe. Hertil kommer udgift til særligt uddannede besætninger, sæsonbestemte isbryder-eskorter og højere forsikringsomkostninger. Hvis det kommercielle regnestykket skal hænge sammen, skal sæsonen formentlig op på 8 - 10 måneder om året.
Ifølge Li Xiaobin vil den arktiske rute især tiltrække kunder der producerer varer af høj værdi, og kunder der foretrækker hurtige leveringstider - f.eks. elbiler, litiumbatterier, solceller og andet elektronisk udstyr.
-mauh
