Mindre gods og færre passagerer i oktober
DFDS’ seneste volumenopgørelse for oktober 2025 viser en bred afmatning på både gods- og passagerområdet. Rederiet registrerede et fald på 3,7 pct. i de samlede fragtede lane meter til 3,6 mio. sammenlignet med oktober sidste år. Korrigeret for ruteændringer lyder tilbagegangen på 5,7 pct.
Foto: DFDS
År til dato lander væksten på -0,3 pct. uden justeringer og -1,6 pct. korrigeret, hvilket understreger et svækket marked på tværs af centrale europæiske ruter.
Tilbagegangen var bredt fordelt:
• Nordsøen leverede lavere volumen end i 2024, påvirket af svaghed på flere ruter.
• Middelhavet haltede efter, blandt andet som følge af reduceret kapacitet i et marked præget af hårdere færgekonkurrence.
• Kanalen blev ramt af en generel opbremsning i Doverstrædet.
• Gibraltarstrædet viste også fald efter kapacitetstilpasninger.
Kun Østersøen præsterede over 2024-niveau.
Ser man på de seneste 12 måneder (november 2024–oktober 2025), steg de samlede freight lane metre dog 1,0 pct. til 41,5 mio. fra 41,1 mio. året før, men på justeret basis var der et fald på 1,5 pct.
Passagertallene tegnede samme billede. I oktober faldt antallet af passagerer 5,5 pct. til 331.000 på justeret basis (og -27,8 pct. uden justeringer), især drevet af lavere volumen over Kanalen – særligt i busssegmentet – selvom Gibraltarstrædet viste fremgang.
Justeret år-til-dato ligger passagerudviklingen på -4,3 pct., mens bilrejser faldt 2,3 pct. i oktober. På 12-måneders basis nåede passagertallet 5,3 mio., et fald på 18,0 pct. fra 6,5 mio. året før (-4,0 pct. justeret).
Justeringerne i opgørelsen dækker over salget af Oslo–Frederikshavn–København-ruten ved udgangen af oktober 2025, exit fra Tarifa–Tanger Ville i begyndelsen af maj samt tilføjelsen af Jersey-ruterne fra slutningen af marts 2025.
-emte
