Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien
Maersk har på kort tid taget et stort spring frem i intra-Asien-markedet og nærmer sig nu rutens førende spiller, kinesiske COSCO.
Foto: Maersk
Ifølge Alphaliner har Maersk øget sin kapacitet i området med omkring 100.000 teu det seneste år. Dermed er det danske rederi kun få tusinde pladser bag COSCO i verdens største containerfragtmarked.
Også Hapag-Lloyd – Maersks partner i Gemini Cooperation – har haft markant vækst og næsten fordoblet sin kapacitet siden august sidste år. Ifølge Alphaliner skyldes fremgangen primært de to rederiers fælles strategi med flere regionale shuttles i Asien under et udtalt hub and spoke-koncept.
Singapore-baserede Pacific International Lines (PIL) topper listen i procentuel vækst med en forøgelse på hele 116 pct, skriver Splash.
Intra-Asien-markedet er i dag verdens største containerhandelsområde med mere end 60 mio. teu årligt – større end både Asien–Europa og transpacific – og markedet ventes at vokse yderligere i de kommende år. Analytikere vurderer, at volumenerne kan nå op mod 80 mio. teu inden for det næste årti, drevet af stigende vækst i ASEAN, Indiens rolle som produktionshub og Kinas udvikling som både eksportør og importør.
-emte