Maersk, MSC og CMA CGM øger mest
Når det gælder om at øge flåden af containerskibe, er der ikke nogen tvivl om, hvem der lå i Top tre i 2014. Det gjorde Maersk Line, MSC og CMA CGM, der øgede deres flådekapacitet med henholdsvis 12 procent, 7 procent og 9 procent.
Maersk Line forøgede sin flådekapacitet ved at få leveret ni nye Triple E-skibe på 18.340 TEU hver, ligesom Maersk Line i løbet af året chartrede 19 nybygninger fra ejere, som ikke selv står for driften af skibene. Det oplyser Alphaliner i sin flådeoversigt for 2014-2015.
I 2015 vil Maersk Line desuden få leveret de sidste syv Triple E-skibe sammen med fire chartrede skibe på 9-10.000 TEU.
MSC, der har en flåde på 497 egne og chartrede skibe, har planer om at øge sin flåde med 30 nye skibe i år, der i alt vil give en kapacitetsforøgelse på 357.000 TEU. Af de 30 nye skibe er ikke mindst MSC Oscar allerede meget omtalt, idet dette skib med en kapacitet på 19.224 TEU er verdens hidtil største containerskib. Det ventes at blive leveret i løbet af januar.
Franske CMA CGM, der har øget sin flåde med 9 procent i 2014, svarende til 139.000 TEU, til en samlet flådestørrelse på 446 skibe, vil øge sin flåde med 25 skibe i år, hvilket vil føje ekstra 268.800 TEU til flåden.
Fjerdepladsen på listen over rederier, der har øget flåden mest i 2014, indtages af Hapag-Lloyd/CSAV, mens Evergreen ligger på en femteplads.
Kilde: World Maritime News